Creatieve verwerkingsopdracht bij een jeugdboek

07-11-2020

Boek: Split: Het liegen begint nu

Auteur: Swati Avasthi

Opdracht: G3. Schrijf een wervende flaptekst voor dit boek. Voeg een kopie van de oorspronkelijke flaptekst bij je opdracht.

I. In een notendop

Het verhaal draait in se om twee broers die opgroeiden in een gewelddadig huishouden. De vader, een bekende rechter, sloeg de moeder en de oudste broer, Christian. De jongste broer, Jace, werd gespaard tot Christian wegliep op zijn zeventiende. Hij liet enkel een waarschuwing achter voor de vader dat, als hij hem kwam zoeken, hij zou getuigen in de rechtbank. De lezer springt in op de dag dat Jace vijf jaar na het vertrek van Christian bont en blauw aan zijn deur staat. Het verloop van het verhaal schijnt ligt op hoe verschillend de twee broers zijn door wat ze moesten doorstaan in hun jeugd, het geweld heeft hen beiden op een verschillende manier gevormd.

II. Verwerkingsopdracht G3

                                                                                --

Ontelbare flesjes Mountain Dew, KFC extra crispy chicken en negentien uur rijden later arriveert Jace met een gespleten lip en bonzende kaak aan de voordeur van zijn oudere broer Christian. Vijf jaar geleden liep Christian weg van hun agressieve vader en was het aan Jace om de klappen die voor zijn moeder bedoeld waren op te vangen. Hij en zijn broer proberen samen te herstellen van hun verleden maar dit zal niet lukken voor Jace zijn verschrikkelijk geheim opbiegt aan Christian. 

                                                                                --

III. Opdrachtevaluatie

III.I Eigen ervaring

Persoonlijk vond ik dit een interessante opdracht omdat ik kon terugblikken op wat mij eerst aantrok aan het boek, de inhoud van de flaptekst dus. Na het boek uitgelezen te hebben had ik zelf een idee van wat de kern van de zaak was met betrekking tot de flaptekst. Deze opdracht bood mij de opportuniteit om de tekst zodanig aan te passen opdat die zou aansluiten bij hoe ik het boek zou pitchen aan een vriend of klasgenoot.

III.II Didactisch perspectief

Ik vind dit een zeer nuttige opdracht voor leerlingen in de eerste en/of tweede graad. Zelf zou ik deze opdracht laten aansluiten bij een lessenreeks rond creatief schrijven gecombineerd met samenvattend leren schrijven. Het lijkt mij ideaal om leerlingen deze opdracht te laten uitvoeren nadat ze reeds in één of twee lessen in de productiefase teksten moesten herschrijven of na het lezen van een artikel of verhaal een samenvattende tekst moesten schrijven. Hiermee bewijzen ze dat ze vat hebben op het achterhalen van de hoofdgedachte in een tekst, nuttige informatie kunnen detecteren en dit alles kunnen gieten in een samenhangende tekst.

déjà view
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin